1937 levererades tre stycken (Järnväg allmänt)
stålvagnar litt ABCo1 till BJ, avsedda för kontinentaltrafiken Oslo Köpenhamn.
Sammanlagt levererades 14 st stålvagnar till GDG-banorna 1936-37 från ASJ i Arlöv, 6st rena tredjeklassvagnar, och 8st kombinerade vagnar, de här tre och fem andra till GDJ, SDJ och DJ.
Det ligger nära till hands att anta att de här beställningarna i någon mån gjordes gemensamt, känner du till om det faktiskt förhöll sig på det viset?
(SDJ hade direktvagnar Stockholm - Rättvik och Stockholm - Falun, GDJ hade Stockholm - Uppsala - Gävle - Falun - Älvdalen utöver de helt GDG-bundna direktförbindelserna t ex Gävle - Falun - Göteborg. SJ tillhandahöll sannolikt någon del av vagnarna, men de här stålvagnarna lär likafullt ha varit åtminstone delvis avsedda för de här samtrafikförbindelserna.)