Hur man beställde vagnar, lok osv. (Järnväg allmänt)
Jag läste just nu din fråga om beställningen. Det fanns något som hette Trafikutskottet med representanter - men inga tanter, bara herrar - från samtliga banor. De bestämde vad som varje bana skulle stå för i materialväg, vad de behövde beställa och betala för. BJ hade ju 1935 fått två nya tredjeklass sovvagnar i stål, så det blev ju sex stycken totalt för BJs del. DJ levde naturligtvis inte i vacuum, utan hade koll på vad andra inköpte. De hade ju förstås ingen egen konstruktionsbyrå utan vagntillverkaren kom väl med förlag. Först 1942 gick DJ med i Tfv GDG sedan BJ inköpt aktiemajoriteten . Man hade då förvärvat aktiemajoriteten genom att köpa ett större parti aktier om legat i norska händer. Trafikförvaltningen fungerade i stort sett så att respektive bolag ställde sin bana och materiel till förvaltningens förfogande och fick utdelning av vinsten efter på, i förhand uppgjorda procenttabeller. DJ ingick ju i kontinentalbanan, där varje ingående bana skulle hålla med vagnar i förhållande till den ingående banlängden.
Hela tråden:
- 1937 levererades tre stycken -
Sune Nylén,
2021-08-26, 22:19
- Notera de eleganta -
Sune Nylén,
2021-08-26, 22:25
- Notera de eleganta -
LasseE,
2021-08-27, 03:03
- Notera de eleganta - Sune Nylén, 2021-08-27, 08:50
- Notera de eleganta -
LasseE,
2021-08-27, 03:03
- 1937 levererades tre stycken -
David Sohlberg,
2021-08-26, 22:48
- 1937 levererades tre stycken - Sune Nylén, 2021-08-26, 23:20
- 1937 levererades tre stycken -
Mattias Jansson,
2021-08-26, 23:53
- Hur man beställde vagnar, lok osv. - Sune Nylén, 2021-08-27, 14:58
- Notera de eleganta -
Sune Nylén,
2021-08-26, 22:25