Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 14 -- längdmätningen (Bana)

av Ulf Pålsson, Saturday, August 28, 2021, 01:27 (969 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Kilometervisare, september 1969. Jag tror att det är en kilometervisare som visar avståndet till någon station som utgör nollpunkt. Vilken station är i så fall nollpunkt? Vad säger forumexpertisen?

[image]
Kilometervisare, september 1969. De här stenarna står inte kvar, vilket jag kunde konstatera under min banvallsvandring på sträckan i maj.

Nollpunkt för längdmätningen var Stockholm Ö, via Rimbo (km 55,1) till Norrtälje (km 77,0). Stockholm Ö utgjorde nollpunkt också för banorna till Svalnäs (km 11,9), Hallstavik (km 96,9), Uppsala Ö (km 114,6) och Gimo (km 114,3). Stockholm Ö utgör fortfarande nollpunkt för längdmätningen till Näsbypark (km 11,7), Österskär (km 29,4) och Kårsta (km 41,7), liksom för längdmätningen på museijärnvägen från Faringe (km 81,9) till Uppsala Ö.

Banan från Djursholms Ösby mot Svalnäs och kanske även den mot Altorp hade ursprungligen egna längdmätningar med nollpunkt i Dj Ösby. Det är oklart när SRJ lade om dessa till nollpunkt vid Stockholm Ö, och därmed också osäkert både hur länge och hur långt längdmätning med "Ösby-nollpunkt" användes på dessa banor.

Banorna Uppsala Ö–Länna, Länna–Rimbo–Norrtälje, Faringe–Gimo och Rimbo–Hallstavik utgjorde ju ursprungligen egna bolag och hade därmed först var och en egna nollpunkter. Någon gång efter inkorporeringen i SRJ fick de längdmätningar med Stockholm Ö som nollpunkt.

En (något egendomlig) uppgift säger att SJ (alltså 1959 eller senare) ändrade längdmätningen för Faringe–Gimo till egen (igen), med nollpunkt i Faringe.

Långängsbanan hade egen längdmätning med nollpunkt i Stocksund, till Långängstorp (km 1,3).

(Källa till de flesta uppgifterna: Järnvägsdata 2009.)


Hela tråden: