Björn Alnebos Roslagsbanebilder –14 - ändrad längdmätning (Bana)

av Göran Kannerby, Sunday, August 29, 2021, 10:01 (942 dagar sedan) @ Bobo L

Tack Ulf för den genomgången!

Som komplement, och koppling till nutid, sägs det att SL ändrat längdmätningen flera gånger i samband med sentida upprustnings- och ombyggnadsprojekt såsom nya Stocksundsbro och diverse dubbelspårsetapper. Första gången var under tiden som SL Bansystem AB förvaltade banan (eller var det under SL Infrateknik ABs förvaltning?). Möjligen var det i samband med de första upprustningarna på 90-talet när tex den nya Stocksundsbron byggdes. Troligen fann SL:s personal, med rätta, att alla längduppgifter var uråldriga, och kanske rättade och korrigerade utan dokumenteringshistorik. Till slut fann man för gott att mäta om hela rasket, och det var nog då som tex varenda ktl-stolpe fick ett km-tal med cm-noggrannhet vilket applicerades på stolpen med hjälp av Dymo-remsor.

På 80-talet var jag själv anställd en tid som utsättare på SL, och kan intyga att dåvarande mätchefen mycket väl visste var RB:s nolla var belägen, och de närmaste efterträdarna likaså, dem har jag nämligen också arbetat ihop med, men i en annan roll.

Min elaka gissning är att sedan SL:s egen teknikorganisation började avlövas och allt (ALLT!) skulle upphandlas så fattade dock inte de olika konsultbemanningarna som avlöste varandra i rask takt nollans belägenhet ("Vem faan har lagt nollan uppe på ett berg halvvägs ut från stoppbockarna!?" ), och fann sålunda att inget stämde vilket ledde till ÄTOR och trätor som SL:s projektledningar (också konsulter) inte kunde/orkade värja sig emot och beställde därför tilläggsuppdraget "Om-mätning". Ibland omfattades bara den aktuella ombyggnadsetappen och troligen anslutande bansträckor, men någon gång lär hela banan ha mätts in och kilometrats om, en gång till.

Ovanstående har jag själv inte varit inblandad i alls, men jag har här lagt pussel av sanningar och skrönor som berättats i fikarum och på AW mm. Sanningshalten kan således inte garanteras, men det är helt sant! :-D :-P


I länken nedan omnämns nämnda nolla, samt tillkännages en förmodan om att den nya nollan är belägen vid "Slussen Norra" liksom hos Bana 1 och Bana 2. :-P

Därtill ett kort blänk om tillämpningen av skjuts på Stockholm Ö.

https://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=119989

Sträckan Jönköping-Vaggeryd lär ha fått nollan flyttad två gånger beroende på byte av stationshus. Första nollan utgick från stationshuset Jönköpings hamn. Sedan blev det på 1970-talet linjeomläggning så att spåret utgick från Jönköping C i sin ursprungliga version. Ett decennium senare fick Jönköping C nytt stationshus ett stycke västerut.

Låter som en skröna, men jag har förstahandsuppgifter om det.


Hela tråden: