Km-märkningen på ULJ och LNJ (Bana)

av Johan M Vinberg, Monday, August 30, 2021, 19:47 (968 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Hej alla,


Järnvägshistorikern Stig Lundin, som var en värdefull informationskälla då boken om Lennabanorna skrevs informerade om att km-märkningen (troligen med primitiva träbitar spikade på träd eller trästolpar) utgick från Uppsala Central (som skötte driften av ULJs station "Upsala (noetra att namnet Uppsala Östra - med två "P" blev aktuellt föst 1912. Skrvningen "Upsala Östra" är alltså ett fallsarium).
När LNJ var färdigbyggd 1884 och man skapade en gemensam järnvägsförvaltning av de båda banorna (bolöagen förblev separata) blev Norrtälje huvudort dit Trafikchefen, VD och mycket personal flyttade. Km-tavlorna utgick nu från huvudorten Norrtälje (som var alltså "0 km").

Jag är osäker på när nya skyltar sattes upp- Aktiemajoriteten i ULJ övertogs redan 1904 av SRJ-bolaget medan det dröjde till juni 1905 då SRJ-bolaget löste in det likviderade LNJ-bolaget. Först 1908 hade SRJ förvärvat alla aktier i ULJ. Gissningvis började därför den nya km-numreringen först 1909.

Hilsen
Johan


Hela tråden: