Bogginullen (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson @, onsdag, september 01, 2021, 11:23 (97 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Bogginullen ble tatt i bruk i Norge i 1892. Det var Skåne-Hallands Järnväg som da sendte en henvendelse til NSB og foreslo at de forvaltningene som stilte med gjennomgående boggivogner gjorde dette likt. Det var forbindelsen mellom Oslo og Malmö det har var snakk om. De foreslo en null etter litrabokstaven. NSB og Hovedbanen innførte deretter dette.


Efter vad jag kan se levererades en boggivagn till Skåne-Hallands Järnväg 1886, medan Göteborg-Hallands Järnväg fick två stycken året därpå. Från 1888-91 kom större antal framför allt till GHB men även till SHJ och Mellersta Hallands Järnväg, och 1892 även till Malmö-Billesholms Järnväg. (Den äldsta av Västkustbanorna, Landskrona-Ängelholm skaffade inga nya personvagnar under den aktuella perioden.)

Med reservation för att man kan ha ändrat saker på ett mycket tidigt stadium (dvs ännu under 1880-talet) så förefaller bogginollan alltså ha varit en uppfinning från Västkustbanorna under andra halvan av 1880-talet.

SJ skaffade sina första boggivagnar 1891 och anammade då den här principen. Så om NSB gjorde på samma sätt året därpå så var det ju ganska konsekvent (vilket verkligen inte alltid var fallet vid den tiden).


Hela tråden:

 

powered by my little forum