SJ-cyklar - Numrering? Nummerplåt på cyklar (Järnväg allmänt)

av Per Wirback, Friday, September 03, 2021, 11:36 (938 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Undertecknad, som försökt hålla reda på allt SJ-numrerat (utom gods- och personvagnar), kan inte erinra sig ha sett nummer på SJ-cyklar när det begav sig (alltså 1960- och 70-tal). //Anders, nummerserienörd


Ok, hade mina misstankar om att det kanske var så, men man vet ju aldrig, det var vad jag förstått mycket inom SJ som var numrerat.
Anledningen till frågan var att jag har en gammal 40-tals cykel som är i behov av att målas om och då fick jag tanken att man kanske för skoj skull skulle måla den som en SJ-cykel i orange. Och då kom funderingen om ifall dessa cyklar var nummermärkta, mitt minne från barndomen är att cyklarna iaf var märkta med SJ.


hade inte ALLA cyklar ett registreringsnummer under kriget. har i alla fall sett gamla cyklar med en nummerplåt framtill (dock utan länsbokstav). Antar att det var för att hålla reda på dem som var krigsplacerade?


Vad jag har förstått så hade vissa kommuner en gång i tiden lokala föreskrifter om registrering av cyklar (misstänker att det i första hand kan ha rört sig om de tre storstäderna). Men det har aldrig förekommit något landsomfattande cykelregister i Sverige.


Från min barndom i Halmstad på 50-talet minns jag att en och annan riktigt gammal cykel hade ett tresiffrigt nummer på en skylt.
Dessa cyklar bör väl ha varit från 20-30-40 tal och det lär ha varit en kommunal registrering.

Även Uppsala hade registreringskyltar på cyklar i gjuten aluminium.
Enstaka sådana med CXXXX (med länsbokstav!) kan fortfarande ses i stan ibland.


Hela tråden: