Tomteboda-Vå-Ör-H- Sävenäs ? (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Wednesday, September 08, 2021, 18:15 (954 dagar sedan) @ johanw

Ja, Hg2 fick ju tydligen sträcka ut rejält på gamla dar.

Gick det inte nått nattgodståg från Tomteboda till Sävenäs via Västerås-örebro-Hallsberg. Jag vill minnas suckar från Hagalundspersonal om många timmar i Hg...


Exakt min poäng, Hg var inte gjort för fjärrtåg, som Mg, Bk, Ma, utan tillkommet för mer lokala transportbehov med mycket växling.

Loken klarade säkert längre sträckor på kort tid, även om km:arna tuggade på snabbt över tid, men det var nog mera arbetsmiljön för förarna jag tänkte på då jag funderade över sträckorna som tildrygaledes. Borde varit tydligare.

VH

/Johan

På 70-talet gick dom ju faktiskt i ett godståg Tomteboda- Västerås ToR , det räckte säkert till med 2 och en halv timme.
Den längsta turen då var väl Borlänge- Uddevalla med uppehåll i Ludvika och Kil för vagn på/avkoppling , 9 och en halv timme men det var säkert förarbyte i Kil.

På 80-talet sattes dom in i ett tåg Sävenäs- Helsingborg- Sävenäs , det var väl förarbyte i Halmstad , det tog över 5 timmar.
Annars var det ju Sävenäs- Hallsberg-kil- Sävenäs triangeln dom jobbade mest.
Tomteboda turerna hade dom tappat då, Hagalund hade ju "vanliga" Hg för godstågen till Nynäshamn och Södertälje- Åkers Styckebruk.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: