svenskt kol !? (Järnväg allmänt)

av Staffan Granath, Monday, March 09, 2009, 21:31 (5519 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja om ni går in på nätet och skriver Billesholms gruva, kan ni läsa om att runt förra sekelskiftet så bröt man stora mängder kol här.För ,kanske 10 år sedan var jag på en bussresa i de trakterna, och om jag inte minns fel så var det i Billesholm som det fanns ett stort gruvmuséum,där man kunde se hur de bar sig åt när de bröt kol.Det var inte bara kol man bröt utan också eldfast lera och det var nog där också som det låg stora högar av detta.Det skulle tydligen ligga uppe i luften och "essa till sig" som min chef sa´på 60 talet.Jag vill minnas guiden sa´att det var miltals med gångar och att de hängde ihop med de i Höganäs. Säkert kan någon läsare i Klippantrakten detta mycket bättre än jag ,och berätta mer.Jag tittade på kartan över Billesholm på Eniro.Där finns även ett område som heter gruvan, och jag tycker jag känner igen de där högarna som syns på kartan.Höganäs stenkolsgruvor är ju annars välkända i Jvg kretsar eller borde vara .Här var väl den första järnvägen i Sverige, anlagd redan 1802 och ursprungligen 1,5 km lång och anlagd för gruvan.Den var ännu i bruk när boken skrevs 1945..Se Ivan Bodstedt;Historik över Sveriges Småbanor,Höganäs järnväg är den första som avhandlas i boken :-) Sune

när jag flyr landet så passeras innan hälsingborg ett par bra så stora högar, är det högar från kolbrytningen man ser!?:-| :-)


Hela tråden: