Godstrafik på södra delen av fd SOEJ (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Monday, September 13, 2021, 19:30 (918 dagar sedan) @ Anders.k.

Plåten till karosserna som gjordes i Olofström kom säkert in mycket via hamnen i Sölvesborg , Svenska stålverk gjorde ingen tunnplåt på den tiden.
Man hade ju fått sig en rejäl näsbränna under andra världskriget då det inte gjorde någon fartygsplåt (grovplåt) i Sverige och man tvingades till väldiga eftergifter för att få importera plåt för att hålla igång den gigantiska varvsindustrin,
så efter kriget (eller egentligen under då Luleå Järnverk byggdes under krigets gång) satsades alla ägg på grovplåt.

Det var först efter varvskrisen på 70-talets slut som omställning gjordes från grovplåt till tunnplåt , och som har lett fram till att Domnarvet idag är väldigt stor på tunnplåt.

Var skrotet på den tiden tog vägen vet jag inte , Sverige hade ju då exportförbud på skrot , det lyftes (tror jag) inte för än på 90-talet.
Däremot importerades det då vansinniga mängder skrot , och det har ju vänt det med så
idag exporterar ju Sverige väldigt mycket skrot till USA, Kina och Indien.

M.V.H Anders.k.

Om vi håller oss till den skrot som genererades på Volvos Olofströmsfabrik så var det enbart plåtklipp från karosseritillverkningen, i alla fall under mina besök där från 1989 och framåt. Jag vill minnas att Hofors, Hällefors och Hagfors var vanliga destinationer för dessa kuber på Oms-vagnar runt 89-90. I alla fall skrev vi det på vagnskorten.


Hela tråden: