Statliga Järnvägsbolagen - SBH och SBK (Arkiv/forskning/litteratur)
Yngve Holmgren skriver i sitt häfte "Ångloken vid sveriges statsbanor" om detta.
"De Statliga Järnvägsbolagen var en statlig aktiebolagsbildning som trädde i verksamhet 1 juli 1938 för att överta driften av vissa enskilda järnvägar före riksdagsbeslutet (17 maj 1939) om direkt förstatligande av landets enskilda järnvägar av allmän betydelse. 1 juli 1940 uppgick de Statliga Järnvägsbolagen i SJ."
Företaget bestod av två delar:
Helsingborgssektionen omfattade HHJ, L&HJ och LLTJ. 1 juli 1939 tillfördes SSJ som blev direkt statsövertagen samtidigt.
Kalmarsektionen omfattade KJ och SäNJ.
/tell
Hur gick de till när SJ-fordon överfördes til de Statliga Järnvägsbolagen. Blev de bara omplacerade dit eller såldes de av SJ?
Är speciellt intresserad av Yo rälsbussarna 407 och 410-412. De tillverkades av Hilding Carlsson 1938 och kom samma år till HHJ med dessa SJ-nummer. Men de räknas som SJ-fordon först 1940. Var rälsbussarna ursprungligen beställda av SJ eller HHJ?