Statliga Järnvägsbolagen - SBH och SBK (Arkiv/forskning/litteratur)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, March 10, 2009, 00:50 (5498 dagar sedan) @ Uno P

En del gör mig alltid lika förvånad när de skriver här i spalterna ,utan att först ha hämtat in upplysningar i frågan där det synes vara självklart att hitta sådana.För den som tröttnat på att spekulera om de statliga järnvägsbolagen vill jag rekommendera att läsa sidorna 153 -161 och sedan vidare till till och med sidan 249 i styckena som handlar om HHJ L & HJ KJ m.fl.och om orsaken till att staten blev erbjuden att köpa aktiemajoritet i dessa bolag och hur detta skulle finansieras, i Svenska Järnvägsföreningen 1926 - 1945. Har du den inte går den nog att låna genom fjärrlån till närmsta bibliotek.. Det var ju så att bolagens ekonomi hade försvagats avsevärt under andra hälvten av 30 talet och stora nyinvesteringar var av nöden. Hälsingborgs stad hade ju aktiemajoriteten i Helsingborgsbolagen och när HHJ den 22 nov 1937 träffade avtal med Järnvägsstyrelsen om att överlåta aktiemajoriteten till denna ,dröjde det bara 14 dagar resp.3 veckor innan L & HJ bolagen skriftligen erbjöd aktiemajoriteten till Järnvägsstyrelsen.Sammalunda var det med KJ ,som inte lämnat utdelning sedan 1929. Också där såg Kalmar stad en möjlighet att låta staten förvärva aktierna och bli av me dproblemen.Statliga bolagen startade den 1 juli 1938 och banorna införlivades med SJ 1 Juli 1940.Genom att köpa aktiemajoriteten i bolagen behövde man heller inte invänta långa beslutprocesser i riksdagen i förstatligande frågan. Mycket mer står att läsa:-) Sune


Hela tråden: