Ulricehamn + Gånghester (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Thursday, September 16, 2021, 19:23 (924 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jo då, det fanns plattform vid båda banorna. Stationshuset var praktiskt nog beläget mitt emellan. När tåguppehållen försvann vid Gånghester på BAJ vet jag inte, men bör ha försvunnit ganska tidigt, någon gång under 60 talet, då lokaltågen mellan Borås och Limmared försvann. Men detta får tas med en nypa salt, här står minnesluckan på vid gavel:-D
Hur som haver, här kommer en bild från digitalmuseum som visar bangården från Boråshållet

Hälsar

Lasse J

https://digitaltmuseum.se/021018162786/vy-vid-ganghester-stationhuste-byggdes-1917-enli...


Ända in på 1980-talet kördes en rälsbuss Värnamo-Borås-Värnamo en gång om dagen M-F. Min minnesbild är att den stannade vid samtliga stationer, vid behov, men jag kan minnas fel.

Jag tog nog i där, om den gick in på 1980-talet var det bara något enda år. Däremot kunde jag med T78-grafen belägga att den gick 1979. Avgång från Värnamo 07.52 som tåg 1900, återfärd med avgång från Borås 13.45 som tåg 1901. Tåget utgick från och återvände till Alvesta och utgjorde då skoltåg till/från Värnamo (för gymnasieelever). För att passa skoltiderna uppehölls det i Värnamo på återgång, 15.20-15.50. Minst behovsuppehåll vid samtliga trafikplatser.


Hela tråden: