Rämshyttan - Idkerberget (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Friday, September 17, 2021, 11:26 (951 dagar sedan) @ Sune Nylén

För mer än 25 år sedan - början av 90 talet - tillbringade jag en del tid på Landsarkivet i Gbg och gick igenom en del mappar från trafikavdelningen vid BJ. Igår hittade jag ett A 5 block med en del trevliga noteringar som jag skall återkomma till efter hand. Då noteringarna är gjorda stolpvis är de inte återgivna ordagrant, men sakinnehållet är detsamma.
Motorvagnstrafik kommer försöksvis att anordnas på sträckan Rämshyttan - Idkererget.
3 dje klass enkla och tur och returbiljetter försäljs på stationerna Falun - Borlänge och Ludvika - Rämshyttan.
Till övriga stationer omköp i Rämshyttan.
15/6 27 J. Alg. Andersson. Algot Ason var trafikinspektör vid BJ men tjänstgjorde nog då som trafikdirektör.
Det blev nog ingen fortsättning men vilken motorvagn användes då? UGJ???

Den närmaste banan med motorvagnar i drift var FLJ/blivande TGOJ. OFWJ hade fem DEVA-vagnar 1927 och en av dessa måste ha gått på FLJ. I december 1927 gör den en dubbeltur på hela banan per dag med Kopparberg som utgångspunkt, och någon ytterligare tur Kopparberg - Ställdalen. Den lär knappast ha kunnat merutnyttjas till att köra mer än kanske en tur per dag till Idkerberget, men om man antar att den underhölls i Eskilstuna så bör det ha gått litet tjänstetåg emellanåt, så kanske kan man ha fått hyra och transporterat upp ytterligare en vagn.

Det är inte alldeles enkelt att exakt räkna turantalet, men av det jag kan se i tidtabellen så måste man ha behövt ett minimum av tre vagnar för att klara det som klassas som motorvagn (en i olika mönster - Flen - Nyköping - Oxelösund, en annan likaledes i olika mönster Strömsholm - Eskilstuna - Flen, samt den på FLJ) så med en som reserv så kan OFWJ nog ha kunnat undvara en av sina fem under en kortare tid.

Jag vet alltså inte alls om man hyrde en vagn från OFWJ/blivande TGOJ, men rent praktiskt tycks det i alla fall ha varit en möjlighet.


Hela tråden: