Statliga Järnvägsbolagen - statslån (Arkiv/forskning/litteratur)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, March 10, 2009, 09:19 (5519 dagar sedan) @ Staffan Granath

Ja , så var det ju.Om jag skall i korthet återge inledningen på sex sidor om HHJ så var det så att år 1928 så var utdelningen uppe 5 % men sjönk 1929 till 4 % 0ch till 2 % för 1930,1925 0ch 26 hade den varit 7 %.För de följande 4 åren förekom ingen utdelning alls . Till L & HJ hade man en samlad skuld på 880,000 kr för utnyttjandet av sträckan Ramlösa- Hälsingbord C och för nyttjandet av stationen.Genom nya lån och räntebesparingar hade man fått bolaget på fötter och 1935 blev utdelningen 2 % 1936 3% och 4% för 1937.och man funderade på ett samgående med L & HJ. Men så stod det i en tidningsartikel att SJ ansökt om medel att elektrifiera sträckan Eslöf Hälsingborg. Det måste ju innebära att man förhandlade med L & HJ om att köpa dessa järnvägar.Person trafiken Hässleholm Hälsingborg skulle då säkert söka sig nya vägar och HHJ skulle gå miste om 100 000 kr. En stor del av godstafiken skulle de också gå miste om och SJ skulle säkert inte nöja sig med förhållandena på Hälsingborg C utan på yrka på en modernisering som skulle kräva miljonutlägg.Enligt avtal var HHJ skyldig att bidraga med 60 % och det skulle hota hela HHJ existens,så nu gällde det att handla snabbt innan aktiernas värde dalat alltför mycket.Inom kort hade man fullmakt att försälja 47034 av bolagets 54000 aktier.I juli 37 hade man efter utredningar satt priset till 55 kr aktien.Man enades till slut om priset 80kr/ st.med rätt att uppbära max 4% utdelning till de gamla aktieägarna för år 1937.Nominella värdet var 100 kr.Ja det var i korthet något om hur HHJ sålde sig till staten.:-) Sune


Hela tråden: