Vidare från Gånghester mot Liseberg (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Saturday, September 18, 2021, 08:14 (945 dagar sedan) @ LaseJ

Om man skall resa från Bäckefors till Liseberg med en skolklass år 1975.Vad är väl då naturligare än att resa via Falköping Ulricehamn Borås Varberg till Göteborg? Detta var precis vad Petter Swanberg, mera känd som PsW, i saligen insomnade Ånghvisslan gjorde med sin sjätte klass våren 75. Eftersom vi på den tiden, tillsammans med Anders Gahrn, Agg, tyvärr inte längre i livet, umgicks, men livet förde oss senare isär, vilket det ofta gör, var jag med som ordningsvakt på resan. Personalbiljett hade jag ju....

Petter blev senare konduktör och tågmästare och vi träffades ofta när jag gick i bromsprovningen på Göteborg C. Minnen minnen....

Nåväl från Borås for vi till Varberg, för vidare befordran till Göteborg och Liseberg

Så, låt oss då resa, med ett typiskt lokal persontåg för den tiden, lok+FV1+AB4+B8, från Borås med möte i Skene och avsluta med en T43 väntande på avgång i Varberg, observera kylvagnen, troligen fisk från Bua(Väröbacka) eller Träslövsläge.

Tag plats!

Hälsar

Lasse J

[image]

V3-loket ser nymålat ut. Det skulle kunna vara 26 som idag finns hos BJs.


Hela tråden: