Godstrafik på södra delen av fd SOEJ (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Sunday, September 19, 2021, 12:32 (949 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tack för informationen om plåthanteringen. - Så de balar av sammanpressad plåt, som passerade Sölvesborg kring 1960 var kanske på väg från Olofström och inte till som jag antog. Kanske på väg till något inhemskt stålverk.

Men utan att veta mycket om processen kan jag också undra om man även i Olofström kunde omvandla importerat skrot till tunnplåt för biltillverkning. Krävs kanske ett valsverk för detta? Jag skulle tro att balarna var och en vägde ett flertal (tiotal?) ton, kanske tog man två på en öppen tvåaxlig vagn utan att överstiga stax för banan. Jag tror aldrig att jag såg några rullar med tunnvalsad plåt, denna godsvolym borde ju varit väsentligt större eftersom det sammanpressade plåtklippet bara var en restprodukt. Färdig tunnplåt kan ju förstås ha gått i täckta vagnar och/eller på norra delen av SOEJ. Men om det var importerat skrot skulle ju Sölvesborg kunnat vara en lämplig importhamn.


Hela tråden: