Torsby - Dragkraft KFJ. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Sunday, September 19, 2021, 19:27 (943 dagar sedan) @ Carl-Johan

Jag har sista tidtabellsboken från GDG 2 trafiksektion där Kil-Torsby ingår. Gäller från 9 maj 1948, alltså c:a 3 månader innan GDG gick upp i SJ. Allt verkade fortsätta som vanligt efteråt. Man har bara ändrat GDG 2 trafiksektion till SJ 34 trafiksektion.
Persontågen som gick då kan man saga hade två omlopp:
”Omlopp 1” hade H3/A6-lok och gick i följande tåg: 707 avg Toy kl.05,55 ank Kil kl. 08,00, 706 avg Kil kl. 09,15 ank Toy kl. 11,30, 701 avg Toy kl. 13,04 ank Kil kl. 15,12 och 704 avg Kil kl. 16,35 ank Toy kl. 18,43.
”Omlopp 2” hade Y3/S7 alt. S5 och gick i följande tåg: 703 avg Sun kl. 10,32 ank Kil kl.11,35, 702 avg Kil kl. 14,16 ank Toy kl. 16,22, 705 avg Toy kl. 17,47 ank Kil kl. 19,58 och 708 avg Kil kl. 21,20 ank Sun kl. 22,20.
Omloppen var naturligtvis inte helt enligt ovan utan man byte lok i Kil någon gång på dagen för att få rundgång på loken. Detta eftersom loken stod över natt i Sunne eller Torsby.
Tidtabellen innan kan omlopp 2 haft C3/C7-lok som dragkraft. Det står C3 som dragkraft i tåg 702 men det är antagligen en redigeringsmiss från föregående tidtabell. Tåg med H3 hade sth 75 km/h och tåg med Y3 hade sth 70 km/h. Tåget som har C3 har även det 75km/h som sth. Littera skall läsas som BJ/SJ littera. Tågnumren ovan fortsattes att användas av SJ och loktåg fortsatte man att köra med till i alla fall tidtabellskiftet sommaren 1954. Men då kanske andra lok som SJ S, som nämnts ovan, kommmit att användas. Man kan ju gissa att BJ-loken 1947 hade Åmål som hemstation.
Sun = Sunne och Toy = Torsby.
Sunne hade fortfarande en mindre grupp med lokpersonal som bemannade vissa tåg. Flyttning av personal till bl.a Kil verkar ha gjorts både 1947 och 1948.


Hela tråden: