Asfalterad banvall (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Sunday, September 19, 2021, 20:27 (942 dagar sedan) @ Sven Bårström

Detta har jag aldrig hört talas om!
Jag håller med om att det skulle vara intressant med kunskaper om metoden. Låg asfalten i ett lager en bit under spåret, för inte låg väl sliprarna i asfalt? Och på vilket sätt skulle eventuella finmaterialtransporter underifrån kunna hindra en uppfrysning, om det blev kallt?
Nåväl, försök är alltid intressanta och ofta motiverade.
Sven B

Jag tror att en principiell uppbyggnad av bankroppen för någon, eller flera av, generationer av TGV-tågen inkluderar ett asfaltskikt (gissningsvis ca 15-20 cm lagt i tre lager) på, om jag minns rätt, ca en knapp meter under bankropps överyta. Om det var något som man använde och sedan övergav, eller har fortsatt att tillämpa, vet jag inte.

Även vid nybyggnation av spårväg, även i Sverige, är ett lager asfalt en vanlig komponent i underbyggnaden. Dock är tjockleken i det fallet nog snarare ca 5-10 cm, och lagret ligger i spårvägsfallet ytligare.

Fritt ur minnet.
/Bobo L


Hela tråden: