Tågolycka i Krampen 70-tal [bild] (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, September 20, 2021, 18:02 (921 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den här olyckan i Krampen hände ju långt efter att jag flyttat därifrån.
En olycka som jag kommer ihåg (men det finns tyvärr inga bilder) hände någon gång under andra halvan av 1950-talet. En mycket tidig lördagsmorgon hade ett norrgående godståg en specialtransport, en transformator lastad på Q23 100019 (fråga mig inte varför jag kommer ihåg numret). Det bar sig inte bättre än att den vagnens främre boggi gick in på spår 2 men bakre boggin gick av någon märklig anledning in på spår 3 (kan ha varit tvärtom eftersom det hände i låg fart). Den vagnen höll sig kvar på spåren men ett par G-vagnar välte. Det blev tydligen inga större skador på vare sig spår eller kontaktledning. Trafiken var vad jag minns igång redan på lördagsförmiddagen. Någon kran behövdes inte. Q23-an kunde dras bakåt utan att spåra ur och de båda G-vagnarna kom på rätt köl men vinsch som fästes i loket från persontåg 601 (strax före 9). Jag minns inte riktigt detaljerna eftersom jag var tvungen att åka till skolan i Uttersberg innan det var bärgat (inte fria lördagar då inte), men jag antar att 601 kunde fortsätta söderut efter en viss försening. När jag kom tillbaka från skolan hade lugnet återvänt till Krampens station.

Varför användes inte loket från godståget istället för loket från 601 för att få upp G-vagnarna på spåret?


Hela tråden: