Bor för 50 år sedan (Järnväg allmänt)

av Besc, Monday, September 20, 2021, 19:59 (921 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Idag är det exakt 50 år sedan SJK Skåneavdelning ordnade en stor resa med diesel och ånga i Småland. Jag var en i arbetsgruppen som arrangerade tvådagarsresan som utgick från Jönköping H med T23 122 och SJK-vagnarna till Vaggeryd, där dieselloket ersattes med ångloket B 1281 för den fortsatta färden via Värnamo - Alvesta - Emmaboda till Kalmar på lördagen. Dagen efter fortsatte resan via Sävsjöström till Nässjö med B 1281 som dragkraft. Tågnummer 32001 hela lördagen (alltså Jönköping H - Kalmar C) och 31600 på söndagen. Tyvärr var inte vädret det bästa men på bilden här nedan ses B 1281 kompisköra med ett av Ohsabanans ånglok, som välvilligt körts ner till Bor.
[img]images/uploaded/202109181544446146096c6cd98.jpg[/img]

Jo den resan var jag med på och man får passa på och tacka för den och andra fina resor som SJK Skåne anordnade då!

Ett minne från den här resan är från vattentagningen i Åseda. Jag åsåg vattentagningen och bredvid mig stod två gossar i 10-års åldern, som gjorde samma sak. Efter en stund säger den ena till den andra; oj oj kolla vad mycket bensin det där loket måste dra!
F ö var vi flera som på lördagskvällen roade oss med att "tura" till Färjestaden. Ölandsbron var ju inte ännu invigd då!


Hela tråden: