Loktjänsten i Sunne 1948 mm. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Friday, September 24, 2021, 11:40 (944 dagar sedan) @ M.Svenson

Kul att flera finner det intressant med lok och turer på KFJ.

Farfar gick på hösten 1948 på en tur med 5 loklag, turerna a, b, c och d därefter en fridag och sedan igen tur a, b, c, d, o.s.v.

Farfar var hela sin tid placerad i Sunne. Han skriver 702a för tåg på första delen av tågets körsträcka och 702b på andra delen oavsätt körriktning.

Så här såg det ut 12 till 16 oktober 1948.

Tur a: Tåg 702b - 705 - 708
15.32-16.31 17.47-19.58 21.20-22.22
Sunne - Torsby - Kil - Sunne

Lok i alla tåg S7 1886 (BJ Y3 116)


Tur b: Tåg 9021b
17.39-18.57
Sun - Kil Överliggning i Kil.

Lok E4 1823 (BJ N3 54)


Tur c: Tåg 9022a - vxl Sun - 7.00-9.00 - 703 - 702a
5.15-6.34 10.32-11.35 14.25-15.24
Kil - Sun - Toy - Sun

Lok E4 1829 (BJ N3 68) i 9022 och S7 1877 (BJ Y3 89) i 703 och
702.


Tur d: Tåg 707b - 706 - 9021a
6.57-8.00 9.15-11.30 14.25-16.35
Sun - Kil - Toy - Sun

Lok A6 1788 (BJ H3 62) i 707 och 706 och E4 1829 (BJ N3 68) i
tåg 9021.


Och femte dagen en fridag.

De tåg som inte finns i farfars tur och som då följdaktligen körs av loklag i en annan tur är 701, 704, 707a, 9022b, 9023, 9024. Troligtvis fanns denna tur och dess loklag även de i Sunne, så som de alltid gjort sedan starten av KFJ men om detta är jag osäker.

Mvh Martin :-)

Jo, det är alltid intressant med att se hur man jobbade förr i tiden och hur man använde loken. Jag tittade i SJ personalstat för 1949 och då fanns det 5 lokförare (loklag) placerade i Sunne. Tittar man på hur du fått fram grundtjänsten så stämmer det. Jag gissar att de övriga bemannades av personal från Kil. Bl.a skulle 704 Kil-Torsby med överliggning och dagen efter 707 Torsby-Sunne - 9022b Sunne-Torsby - 701 Torsby-Kil bli en dubbeltur.
Enligt Svenska Lokmän 1950 så var det då bara 3 lokförare (loklag) placerade i Sunne. Din farfar och ytterligare en lokförare hade då gått i pension. Övriga lokförare var då jämngamla och utgår man från att fd BJ-förare gick i pension vid 63 års ålder så borde Sunne ha upphört som lokstation 1952 och tjänsten flyttats till Kil.
Tittar man i Svenska lokmän så ser man att 1947 och 1948 flyttades en del personal till Kil från Sunne. Samtidigt så kommer det en del nya dit, yngre lokförare från andra delar av landet, som man nog borde se i ett led att centralisera loktjänst till Kil. Kil får också en egen lokmästare vid den tiden.
Sunne, Kil eller Torsby borde annars passat bättre, var av någon anledning centralorten för KFJ så du får gärna fortsätta att lägga ut noteringar från din farfars annotationsböcker om tjänsten då.


Hela tråden: