Om ritningar och rättigheter (Järnväg allmänt)

av Anders Östlund, Tuesday, September 28, 2021, 07:24 (934 dagar sedan) @ Anders Östlund

Trägen vinner, jag hittade en PDF-fil som jag hade döpt till "medgivande" men den var tom. Mitt PDF program är bara gratisversionen från Adobe men på jobbet kunde jag öppna den tomma filen, den innehöll vit text på vit bakgrund, det fanns alltså en text! :)

Det "medgivande" jag fick gällde tydligen SJH636.1, inte ritningar som jag felaktigt kom ihåg.
Den kompletta texten återfinns nedan.

Sammanfattningen är att iom leverans till "arkivinstitution" blir handlingarna allmänna handlingar, då också även de som anses vara "tillverkar handlingar". Hade det avtalats annorlunda så begicks ett fel när de överlämnades till arkivet, men det till trots, är de överlämnade faller de under "allmänna handlingar".
Det är också arkivmyndigheten som avgör om materialet klassas som allmänt eller hemligt.

Så förutsatt att inte (minst) två fel redan har begåtts, dels att man råkar ha överlämnat företagsskyddad information till en arkivinstans och dels att man har klassat något som hemligt och då har en uppenbar säkerhetsläcka på arkiveinstitutionen, så är detta allmänna handlingar som fritt kan spridas.

Som "icke praktiserande hobbyjurist" kan jag bara nå slutsatsen att om det finns något straffbart i detta så är det två personer som ligger illa till, dels den som ansvarade för överlämningen till arkivinstansen och dels den som har läckt information som av arkivinstansen är klassad som "hemlig". Och personligen tror jag inte att det föreligger någon som helst grund för ens en misstanke om att något brott ska ha förekommit i något av dessa fall...

Men kort, det är arkivinstansen som måste uttala sig, jag antar det är "Riksarkivet" i detta fall. Men ingen av handlingarna jag har sett hittills är stämplad som "Hemlig" så därmed känns det säkert att anta att den är "allmän"...

Hälsar,
Anders Ö

Nedan kopia på det mail i ärendet om SJH636 som jag kollade med SJ AB

Hej!
Du har ställt en fråga om att få sprida information från en handbok gällande
godsvagnar (SJH 636.1 från 1971). Alla handlingar från affärsverket överlämnades i
samband med bolagiseringen till Riksarkivet för slutlig förvaring. Om detta skett
gällande berört dokument vet jag inte. Den skulle i så fall sänts av dåvarande
Teknikdivisionen. Jag tror mig dock veta att ett exemplar ska finnas på Sveriges
Järnvägsmuseum i Gävle.

Nåväl och hur som helst:
SJH 636.1 är en allmänn handling, är inte sekretessbelagd, och då gäller följande
(utdraget från Riksarkivets regelverk): Allmänna handlingar Det är de allmänna
handlingarna hos en myndighet som man som privatperson har rätt att få ta del av. I
Tryckfrihetsförordningens 2 kap 3 § talas om allmänna handlingar.
Alla handlingar som levererats till en arkivinstitution är allmänna handlingar. .

En allmän handling kan vara öppen (offentlig), det vill säga att vem som helst har
rätt att ta del av den när som helst, eller hemlig.
Det är myndigheten som bedömer om en handling är öppen eller hemlig, men myndigheten
måste kunna hänvisa till rätt paragraf i Sekretesslagen om en handling blir
sekretessbelagd.
När en arkivinstitution övertar informationen övertar
den också ansvaret för att bedöma om en allmän handling är öppen eller hemlig.

Öppna allmänna handlingar
Vem som helst har rätt att ta del av en öppen allmän handling utan att redogöra för
sitt namn eller vad man skall använda informationen till. Man behöver inte visa
legitimation. När en allmän handling begärs utlämnad skall myndigheten bedöma
handlingen och inte personen som frågar efter den. Bedömer myndigheten att den
allmänna handlingen är hemlig så förhåller det sig lite annorlunda.
Som du ser är det fritt fram för spridning av "godsvagnspärmen"

Med vänliga hälsningar
/BT

Låst
816 visningar

Hela tråden: