Modell av damplok littera A (Fordon: lok)

av Lennart Petersen, Tuesday, September 28, 2021, 23:12 (943 dagar sedan) @ Leif B

När skars JvMs A-lok upp?

Det är en utmärkt pedagogisk idé att visa en uppskuren maskin, men tyvärr valde man en individ ur en klass med få exemplar.


Mig veterligt var det redan på 1930-talet när loket blev museilok. Om det stämmer får man ju ta i beaktande att ånglok i sig inte var någon raritet vid den tiden. Och de andra större tenderlok som såldes som skrot vid samma tid var i stort sett bara T-loken, av vilka det likaledes finns ett bevarat, så hade man tagit det hade situationen på ett sätt kunnat sägas vara densamma, bara med ett annat enda exemplar. Och att man skulle ha tagit ett ytterligare lok skulle man nog inte ha ansett vara berättigat.
(Detta med reservation för att jag fattat det där med tidpunkten för uppskärningen fel.)


Det var ju långt senare som själva idén att man skulle bevara ånglok i körbart skick dök upp. Tja, 1951 kanske man skulle hävda, men innan det var aktuellt att ett statligt museum - eller ett gäng amatörer - skulle bevara ett stort ånglok körbart och fara runt på linjenätet dröjde det ett tag till.

Och idén att man skulle sparar "ett lok av varje typ" är nog också senare. Några representativa loktyper i ett ex av varje, var nog det mesta man kunde föreställa sig.

/funderar
Leif

Ett årtal att nämna då kanske är 1956 när Prins August får en begagnad men funktionsduglig panna och sätts i körbart skick.
Fast det mesta av jubileumsfirandet ställdes in efter tragiska olyckor.
Och 1959 etablerar ÖSLJ museitrafik på Lina bruks bana.


Hela tråden: