FEDECRAIL mm (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Wednesday, March 11, 2009, 10:11 (5497 dagar sedan) @ C.Andersson

Är fedecrail en ideell organisation? Får de EU-bidrag eller liknande för att finansiera representation och resor? Är David Morgan heltidsanställd, får han lön av fedecrail?

Info om FEDECRAIL finns [link=http://www.fedecrail.org/en/about_en.html]här[/link]. Förutom det Morrgan skriver kan väl tilläggas att organisationen föredrar riksorganisationer/ förbund som medlemmar, men i den mån sådana inte finns kan enskilda föreningar och organisationer bli "direktmedlemmar". Eller nåt sånt. David jobbar som sagt ideellt, och organisationen försöker i mångt och mycket jobba som "lobbyorganisation" inom EU. Bl a därför har de säte i just Bryssel.

Är de 130.000 som han skänker WFJ hämtade ur egen ficka?

Tja; [i]"David Morgan (----) donerar personligen 130 000 kronor till Vadstena Järnvägs ekonomiska förening"[/i] står det i "Corren", vilket i varje fall jag tycker enbart kan tolkas som att han gör det?

Skiljer sig järnvägsföreningarnas förutsättningar från land till land? Är kommunerna i Tyskland och England mer vänligt sinnade gentemot sina museijärnvägar?´

Det får man nog säga. F f a i Tyskland [b]äger [/b]ju om inte kommuner så i varje fall "Bundesländer" (bl a) turistbanor de fått överta från DB. Förvisso med EU-stöd, vilket möjliggjort återuppbyggnad av raserade banor (efter översvämningar) i Tyskland och "total återuppbyggnad" helt eller delvis av banor i Storbrittanien, t ex [link=http://whr.bangor.ac.uk/whr.htm]"Welsh Highland Railway"[/link]. Och inget av detta vore naturligtvis möjligt om inte kommuner, delstater -och stater!- understödde verksamheten. Eller i varje fall inte [b]motarbetade [/b]den!

/ L G


Hela tråden: