Signal i kör (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Sunday, October 10, 2021, 19:46 (901 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Stationen hade väl i början av 1980-talet nedgraderats till lastplats, och de tvåvingade semaforerna vid infarterna tagits bort.

Notera också bommanövreringsanordningen till vänster på bilden. Sådana fanns sedan slutet av 1970-talet (?) på flera platser längs linjen Falköping - Ulricehamn. Oftast måste föraren stanna både för att fälla och för att ta upp bommarna.

Tidigare fanns mekaniska bommar manövrerade av vägvakt eller tågklarerare, och vid Kinnarp kompletterade man med fällbomsspel vid plankorsningen, så att föraren kunde sköta manövreringen. Övriga bomanläggningar elektrifierades eller byttes mot nya bommar, dock utan att - som vid flera andra trafiksvaga banor - kompletteras med kort spårledning, så att tåget endast behövde sakta in men inte stanna. Jag har noterat att de mekaniska bommarna vid Kinnarp 1980 ersattes av automatiska ljud- och ljussignaler, så vissa små förbättringar genomfördes även under senare år på denna linje, som ju sedan länge var avsedd att läggas ned.

En företagssam förare satte fyrkantnyckel på en lång käpp och kunde med viss precisionskörning fälla och lyfta bommarna från förarplatsen.

Annars roade jag mig flera gånger med att hjälpa föraren med fäll och lyft. En gång fick jag även hoppa in som biljettgranskare när föraren i hastigheten missade att utföra granskningen av påstigandes biljetter. Innan mitt inhopp kontrollerades dock att jag hade full koll på hur man klipper en biljett. :-)


Hela tråden: