Huvudsignal vid lastplats i "kör" (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Monday, October 11, 2021, 11:53 (899 dagar sedan) @ Anders_W

Signalen står i kör, trots att ett tåg från andra hållet är alldeles bakom den. Hmmm.

Den saknar märktavla, men har tilläggstavla "förreglar lastplats". Är den själv en lastplatssignal? Det skulle kunna förklara körbeskedet, - - -

Huvudsignal vid lastplats var den korrekta benämningen mellan 1959 och 1994. Infartssignal till 1959 (också vid lastplats), linjeplatssignal sedan 1994.

Huvudsignaler vid lastplats fanns bara på sträcka utan linjeblockering (liksom linjeplatssignal nu för tiden finns bara i system M). De hade fram till till 1973 ingen märkning alls, men då skapades den tilläggstavla till märktavla som syns på masten. På en huvudsignal vid lastplats användes den ensam (liksom på nutida linjeplatssignaler). Betydelsen av tilläggstavlan var att ”kör” i huvudsignalen förreglade (kontrollerade) en eller flera växlar på linjen (sedan 2009: kontrollbekräftar en eller flera växlar).

Benämningen ’tilläggstavla’ kan tyckas egendomlig, men kommer sig av att på utfartssignaler och blocksignaler användes som tilläggstavla till dessa huvudsignalers märktavlor (de som anger signalindividens benämning).

Mellan 1973 och 1977 användes samma tilläggstavla på huvudsignaler som förreglade en rörlig bro, men 1977 skapades en särskild tilläggstavla för det ändamålet, en med en rörlig-bro-symbol.

1994 fick den benämningen tilläggstavla ’förreglar växel’. Från 2009 heter den tilläggsskylt ’kontrollbekräftar växel’ (och märktavlor kallas sedan 2009 märkskyltar).

Eftersom en huvudsignal vid lastplats (linjeplats) inte var (är) till för att kontrollera någon hinderfrihet, är det inte alls konstigt att den visar ”kör” trots att sträckan bortom signalen är belagd. Huvudsignaler vid lastplats (linjeplatser) var (är) i regel inte kopplade till någon spårledning för hinderfrihetsdetektering, men det finns undantag.

Om vi nu slutligen lämnar huvudsignal vid lastplats (linjeplatssignal): På sträcka utan linjeblockering (system M) kunde (kan) det finnas stationer (driftplatser) med s.k. enkel signalsäkerhetsanläggning som helt eller delvis saknade (saknar) spårledningar för hinderfrihetskontroll. Om en sådan station (driftplats) var (är) obevakad, är det inte alls konstigt att ”kör” visades (visas) i infartssignalen även när det finns fordon bortom den.
/up


Hela tråden: