Huvudsignal vid lastplats i "kör" (Järnväg allmänt)

av Farbror Mossa, Monday, October 11, 2021, 13:59 (927 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Om vi nu slutligen lämnar huvudsignal vid lastplats (linjeplatssignal): På sträcka utan linjeblockering (system M) kunde (kan) det finnas stationer (driftplatser) med s.k. enkel signalsäkerhetsanläggning som helt eller delvis saknade (saknar) spårledningar för hinderfrihetskontroll. Om en sådan station (driftplats) var (är) obevakad, är det inte alls konstigt att ”kör” visades (visas) i infartssignalen även när det finns fordon bortom den.
/up

Om denna infartssignal har beroende av vägskyddsanläggningar mellan signalen och driftplatsen uppstår fenomenet att signalen visar "stopp" tills det kommer en rörelse ut från driftplatsen (som aktiverat vägskydden), varvid infartssignalen växlar till "kör"... (tills vägskydden tycker det är läge att släppa fram vägtrafiken igen).
Detta fenomen ser rätt skojigt ut och förbryllar den som tror att det är hinderfrihet som avgör signalbilden...


Hela tråden: