Ananlysen om banvaktstugor (Järnvägs- och Museiföreningar)

av John Thoweman, Wednesday, March 11, 2009, 19:08 (5518 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

På sidan 18 avslutas skriften med denna enkla analys

»När det gäller de banvaktstugor som finns längs sträckan, (Funbo, Råberg, Länna kvarn och Almunge) finns också vissa släktskap med Edelsvärds typritningar för banvaktstugor i det att [b]stugorna egentligen är traditionella torp [/b] och i utformningen [b]inte har något särskilt kännetecken[/b] som urskiljer sig från andra torp. Det enda som urskiljer sig är dess placering i närheten till järnvägen, vägöverfarter eller som fallet är med Funbo, det är den enda byggnaden i närheten.«

Om jag är imponerad? Nja... de båda banvaktstugorna - Funbo på sidan 8 och Råberg på sidan 12 - är båda till synes tydliga representater för typhus för banvaktstugor som kopierats och byggts på mååånga håll i Sverige... hrmf.

Såsom medlem i referensgruppen för aktuell studie, får jag väl nämna att arbetet utfördes på mycket kort tid och det fanns rel. begränsat tidsutrymme för kommentarer och korrigeringar. Man fick "välja sina strider", s.a.s, och prioritera - då låg inte banvaktsstugorna högst.
Kommentarer från mig var bl.a. att tona ned resonemangen om kopplingarna till Edelsvärd och typiska stationshus på statsbanorna. Ibland föreföll dessa resonemang lite spekulerande och i enstaka fall något långsökta. I någon, men kanske inte tillräcklig, mån efterföljde förf. det önskemålet. Men det var stationshusen, det.
Banvaktsstugorna kunde möjligen ha fått högre uppmärksamhet. Personligen tycker jag åtm. Funbo är en mycket typisk banvaktstuga (möjligen med undantag för husets placering relativt spåret), Råberg är inte i, åtm. i SRJ-sammanhang, alls lika typisk.
Den projektanställde författaren var ändå rätt ambitiös och för att vara genomförd på så pass kort tid tycker jag ändå att studien generellt inte är så tokig.


Hela tråden: