Bs/Bg (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Monday, October 18, 2021, 22:43 (920 dagar sedan) @ Sune Nylén

Bs till Hindås. Men de skrotades ut rätt tidigt i början av 60 talet trots att de väl inte gått så många mil. Gbg - Bs- Gbg 2x 72 km.
Låt säga 3 turer om dagen 3 x 144 432 km om dagen. Mindre än hälften av vad ett BJ Ds lok gjorde på sträckan Göteborg - Gävle - Gbg 120 mil. Bs var ju sex stycken så det blev väl varannan dag då. För Bg blev väl en dubbeltur om dagen ,144 km. De voro ju 2 st.

Har ett par annotationsböcker efter en lokförare som varit placerad i Falköping i mitten av 50-talet och i Uddevalla från 1959 och framåt.
I januari och februari 1956 förekommer båda Bg-loken, 575 och 576, som dragare i godståg Sävenäs-Hallsberg. Verkar presterat lika bra som en Dg. Tågen det rör sig om har en tågvikt på mellan 850-900 ton i snitt. Inga förseningar som beror på dragkraften. Var vintern 1956 snörik eftersom man använde Bg i godståg Sävenäs-Hallsberg?
Våren 1961 förekommer Bs 569, slopat samma år, och 571 som dragare mellan Uddevalla-Göteborg. Ett av tågen heter 1587 och verkar komma från Lysekil. Om det var lokbyte i Uddevalla framgår inte. Tåget bestod av 34 axlar och vägde 388 ton. Avgick Uddevalla 7 minuter sent och ankom Göteborg 9 minuter sent.
Så med lite tur kunde man se loken på andra linjer än sin gamla hemmabana.


Hela tråden: