Fordon i Otterbäcken + fråga tåg 4913, 19/6 1965, 4 bilder. (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Tuesday, October 19, 2021, 11:46 (892 dagar sedan) @ Per K


Jag som har både Åmotfors och kommunikationstabeller som specialitet, föranleder mig till att försöka svara. Visade sig att jag bara har vintertidtabell för 1965 från september men det är ju samma tidtabellsperiod ändå. (Har kommunikationstabell från de flesta år men har senare insett att man borde ha både vintertidtabell och sommartidtabell för varje år!

Nej tåget är ingen Xoa5/X5. Den motorvagnstypen gick också på banan då men upp sent på kvällen och ned väldigt tidigt på morgonen som förlängning av expresstågen 51/52 Värmlänningen. 712/713/4913 var i stället snälltåget Mälardalen som gick med Yoa2/X9 med körväg Stockholm - Västerås - Frövi - Örebro - Svartåbanan - Degerfors - Karlstad - Charlottenberg. Det är med all säkerhet fönstren från ett sådant tågsätt man ser och man tyckte ju det var väldigt roligt att åka med sådana tågsätt på den tiden, då man kunde sitta bakom föraren i salongen och titta genom fönstren framåt!

Vad gäller de byggnader som syns på bilden finns alla kvar. Godsmagasinet till vänster och så stationshuset och magasinet till höger i bild. Det sistnämnda som förr innehades av Lantmännen och senare av ortens Järnaffär, är nu ganska fallfärdigt. Betydligt färre spår på stationen idag men betydligt mera perrong.

Stort tack för svar! Intressant färdväg för Mälardalen.


Hela tråden: