Hur forskar man i framtiden? (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Tuesday, October 19, 2021, 12:30 (918 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tackar för svaren i tråden.
Har aldrig tidigare funderat om det var sista året 1967, men nu vet jag.

En modern variant av SJF420 har ju dykt upp hos Transportstyrelsen så möjligheten att dokumentera och följa järnvägsfordon har ju aldrig varit bättre , problemet är bara att man måste göra det i realtid och inte sitta och vänta på en publikation, och ändringarna sparas inte.

Sedan dök det ju upp ett annat problem, den globaliserade världen där landgränser inte betyder något , jag har ju snöat in på godsvagnar och idag är ju tex nästan alla Tankvagnar registrerade i Tyskland, Holland, Österike , Frankrike osv, och den utvecklingen tog ju verkligen fart strax efter att SJF 420 försvann , och dom uppgifterna är verkligen svåra att få tag på, både aktuella och historiska.

Datorer har ju även gett privatpersoner en väldig kapacitet att spara uppgifter på ett helt annat sätt , jag fotar tex säkert över 2000 bilder om året.
Jag jobbar på listor som jag håller uppdaterade vad jag sett , dock så kan det bli svårt i framtiden att dubbelkolla uppgifterna då tidtabeller och annat försvunnit.

Min Grafsamling tog ju slut 2004, och har nu börjat inse att det är ett problem , men jag vet inte riktigt hur jag ska attackera det med en en smidig lösning, återigen är det godståg som är intressant men där är också utvecklingen snabb att printa ut Trafikverkets årsgraf är ju fullkomligt meningslöst då det dels är ett kladdverk utan motstycke och faktiskt en gissning vad man tror ska hända ett år framåt och man gissar fel väldigt mycket, ett exempel (dom sk Volvotågen skulle tas över av Hector Rail ett år och det ritades in i årsgrafen med 5-ställiga tågnummer, och nu blev det inte så utan GC fortsatte) så då stämde ju inte det med verkligheten).

M.V.H Anders.k.

P.S
Fattar fortfarande inte varför man blir utloggad när man skriver långa inlägg, nu hade jag tur och kunde trycka bakåt och få tillbaks min text.


Hela tråden: