Nöjeslokomotorpersontåg vid VBHJ (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, October 19, 2021, 21:34 (891 dagar sedan)

Lokomotordragna resandetåg har inte varit vanliga, men det förekom exempelvis på Gotland, Klippan - Eslöv, Karlskrona - Torsås och Bergsjö - Harmånger. [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=37250]Tidigare diskussion i forumet. [/link] Sannolikt kunde även resenärer till/från Malmö F åka med [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=128261]ett lokomotordraget Xoa5-sätt.[/link]

Ytterligare ett exempel var på Varberg - Borås - Herrljunga. Maskiningenjör Trång skriver i [i]Sveriges Enskilda Järnvägars Ingeniörsförbund[/i]s meddelande nr 157 1936 om att banan skaffat en dieselelektrisk lokomotor från Kockums. Man var mycket nöjda med lokomotorn, som främst användes för uppsamlingståg, som tog hand om godset till och från de mindre stationerna, och hade anslutning till de uppsnabbade stora godstågen.

Dessutom användes lokomotorn för extratåg till och från nöjestillställningar med dans som ordnades av klubbar och föreningar. Föraren var då samtidigt tågbefälhavare, och respektive förening svarade för ordningen ombord. Och tidpunkt för den nattliga hemresan var flexibel.

Järnvägen hade enligt Trång haft "mycken glädje och nytta" av lokomotorn. Inga större underhållsinsatser hade behövts, förutom när det gällde vevlagren (glidlager). Avgaserna var inte störande; en "rökpuff" vid igångsättningen, men sedan "minskas röken avsevärt".


Hela tråden: