Nässjö lokstation, tidpunkt? (Fotografier/bildfrågor)

av Mattias Jansson @, Wednesday, March 11, 2009, 22:35 (5528 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[img]http://www.lokstallet.se/foton/lokstall.jpg[/img]

Denna bild finmns på [link=http://www.lokstallet.se/]NJ's[/link] hemmasida och anges till ca 1930.
Med tanke på att det syns stolpar för elektrifiering så kanske man snarare placerar tidpunkten till våren 1933 (eldriften invigdes 2/4 1933). Vår kan skönjas genom att det ser ut att vara snöfläckar där snödhögar varit och Höregölen ser möjligen isbelagd ut.
Man ser uppställda TP-Tb, möjligen ett TP-Kf bakom tornet samt två Gb-lok vid skivan samt ytterligare ett godstågslok, kanske ett Ga.
En kranvagn samt någon typ an lyftanordning som verkar stå hitom spår 1.
Man kan även skönja att spår 8 i gamla stallcirkeln har bakdörr med spår ut på nyare stallcirkelns skiva. Detta spår fanns kvar även sedan stall 1-8 rivits som ett förbindelsespår mellan skivorna. Senare tillkom även ett ytterligare uppställningsspår från stora skivan mellan förbindelsespåret och stallet.

Kolbryggan och decauvillespår syns. Var fanns torvpulvertornet?

Är det vårvintern 1932 eller 1933? Det gick väl ganska fort att få upp kontaktledningen, trots allt.

Törs inte svara, men en liten fundering har jag: den allra första eldriften till Nässjö var från Falköpingshållet den 16 december 1932. Lokstationen ser på bilden helt oelektrifierad ut. Även om merparten av dennas kapacitet måste ha varit vikt för den "riktiga" stambanan (dvs inte i enlighet med 1850-70-talens definitioner) så borde väl nästan någon del ha fått eldrift redan då? Annars måste ju D-loken ha fått övernatta på stationen under några månader. Inte omöjligt iofs kanske, men litet skumt. De krävde inte lika mycket skötsel som ångloken, men underhållsfria var ju träburkarna inte direkt.
Om jag spekulerar friskt så tänker jag mig att man kanske de facto bara kunde sätta upp stolpar under den varmare halvan av året och därför varit ute i förväg? Dvs vi befinner oss på våren 1932. Men som sagt, det är rena spekulationer...


Hela tråden: