Manövervagnar/släp till NBJ Motala och ASJ rälsbussar? (Fordon: allmänt)

av Leif B, Wednesday, October 20, 2021, 22:07 (918 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken (UB02 16-Y01?)
[image]
Tåg 15-16 i Otterbäcken.


Det ser ut som att man har gjort rundgång i Otterbäcken?


Håller med, kanske fungerade inte manöverutrustningen mellan en Motala buss och en ASJ manövervagn?


Släpvagnarna hade väl bara manöverutrustning i en ände?

/TKO


Bra iakttagelse, m a o har manövervagnen gått felvänd till Otterbäcken och rundgång har varit nödvändig oavsett kompatibilitet eller ej i manöverutrustningen.


Eller "felplacerad".
Hade allt varit normalt skulle väl manövervagnen, som den nu var vänd, gått först till Otterbäcken.
Då uppkommer den allvarliga frågan varför så icke var fallet.

Hypotes:
Man kanske tyckte att det var tryggare att ha ett fordon som drar i stället för att "det puttar på".

;-)


Det har du ju helt rätt i, tänkte inte på den enkla lösningen. Så din hypotes är ganska trolig om det inte berodde på att manöverutrustningen inte var kompatibel mellan fordonen.


Äsch, inte hade man väl beställt manövervagnar om man inte hade känt sig trygg med att använda dem, då hade man beställt dem som släpvagnar och sparat många sköna tusenlappar.

Det har hänt många gånger att en manövervagn gått felvänd efter en rälsbuss helt enkelt för att den hamnade så enligt omlopps- och växlingsrutinerna. Om det fanns tid för rundgång vid nästa vändning så var ju det inget problem.

Med detta sagt, så är jag ganska säker på att dessa släp bara fungerade som manövervagnar tillsammans med ”sina” bussar, och inte med bussen på bilden. ASJ-bussarna var ju multipelkörbara, det tror jag knappast att motalabussarna från 1940 var.

Fanns det manövervagnar/släp även till Motala bussarna när dessa levererades?


Släp utan manöverutrustning: https://digitaltmuseum.se/021018122363/ralsbuss-nora-bergslags-jarnvag-nbsj-y01-1-nbsj-...

Man kan i och för sig varit trygg när man beställde manövervagnarna men tryggheten försvunnit när det kom i drift eller med åren. (Dessa manövervagnar har man ju emellanåt inte känt sig trygg att använda - ur driftsäkerhetssynpunkt.)

Det har ju framgått i en annan tråd att Motala- och ASJ-bussarna alla hade drivlina från Deutsche Werke så de kunde ju varit multbara trots olika karosstillverkare, men jag medger att det nog inte är troligt.

Någon som vet?


Hela tråden: