Hur forskar man i framtiden? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Oskar F, Wednesday, October 20, 2021, 22:12 (918 dagar sedan) @ Thomas Tell


Jag kan hitta hundra år gamla tidtabellsböcker men inte den från förra året. Jag kan hitta hundra år gamla föreskrifter om ombyggnad av fordon men inte från förra året. Jag kan hitta hundra år gamla spårplaner men inte de nuvarande. Det finns mycket gamla trafikföreskrifter att få tag på men sparar någon dagens alla versioner och ändringar?

Men vem sparar alla tidtabeller, föreskrifter, korrespondens och ritningar m.m. m.m. som bara finns i digital form? Vi vet ju inte vad framtidens forskare vill söka i.
Vi som privatpersoner har ju inte möjligheten att spara allt som borde sparas. Sparar de stora järnvägsföretagen någonting för framtiden? Bryr sig de stora aktörerna överhuvudtaget? Det är ju företagshemligheter, eller?

Jag tycker synd om framtidens forskare och det gäller inte bara vårt smala område.
/tell

Instämmer - även om det i första hand är en förlust för mänskligheten som inte kan lära av historien. Vi får nog räkna med att trots att vi lever i ett informationssamhälle så kommer vi att få stora förluster av information som inte är tillgänglig och helt enkelt upplöses i elektroner när det inte längre är någon som kan eller har råd att ta hand om den. Inte arkivbeständig med andra ord. Vi sparar ju massor av dokument i molntjänster - men mängden ökar så mycket att bara elförbrukningen nog gör det ogörligt att ha kvar allt, och det faller knappast på de privata aktörer som driver molntjänsterna.

Det sker en viss digital insamling vid våra referensbibliotek, men jag vet inte i vilken omfattning det gäller t ex myndigheter och andra företagsinterna dokument.


Hela tråden: