Hur forskar man i framtiden? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Wk @, onsdag, oktober 20, 2021, 23:15 (48 dagar sedan) @ Thomas Tell

Som jag ser det är ett av de största problemen, att med kraven på konkurrens, så slår företagen järnring kring en hel del information - den klassas som 'intern', och lämnas aldrig ut.

Den information som behövs för att beskriva den dagliga operativa verksamheten finns nog tillgänglig på något vis, men sparas knappast speciellt länge, och svårt att säga hur en extern skall kunna fånga upp den systematiskt. Informationsägaren har begränsat eller inget intresse av att spara informationen längre än vad regelverken föreskriver, och rensas ut dagligen.

Jag har svårt att se, hur detta skall kunna lösas generllt, utan en form för Digital Arkivplikt - och rent bortsett från tusentals praktiska aspekter, så faller vi hela tiden tillbaka i den fallgropen, att informationsägarna kommer att hävda att allt utom helt evidenta ting, som t.ex. publika tidtabeller, är att betrakta som företags-interna. Så t.ex. information om fordons-användning, avställningar, slopningar och försäljningar har jag svårt att se att det går ens att reglera.

Hela tråden: