Hur forskar man i framtiden? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Lennart Petersen, Wednesday, October 20, 2021, 23:54 (912 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag kan hitta hundra år gamla tidtabellsböcker men inte den från förra året. Jag kan hitta hundra år gamla föreskrifter om ombyggnad av fordon men inte från förra året. Jag kan hitta hundra år gamla spårplaner men inte de nuvarande. Det finns mycket gamla trafikföreskrifter att få tag på men sparar någon dagens alla versioner och ändringar?


Fast det där är en litet svajig jämförelse som jag ser det, för det har inte nödvändigtvis varit lättare tidigare heller. Om man inte var förslagen nog att själv spara t ex kommunickor, eller gick till stationshuset i Värtan en tisdagskväll, så tror jag att det hade varit litet besvärligt att t ex 1985 utan vidare hitta 1982 års tidtabell. Sparad var den någonstans, men inte omedelbart tillgänglig.

Jag tycker synd om framtidens forskare och det gäller inte bara vårt smala område.
/tell

Fast jag delar inte din pessimism; som tidigare kommer en del saker att gå förlorade (det finns luckor även i papperssparat material) men kopiösa mängder äldre material sparas även nu i digital form. Allt kanske inte sker lika centraliserat d v s man vet att det är KB eller riksarkivet som gäller, men med sökmotorer kan man hitta påfallande mycket som inte finns just på sådana ställen. Och jag tror knappast att sökmotorer eller än klurigare uppfinningar som fyller en jämförbar funktion kommer att saknas om tio, femtio eller hundra år.

Och vad gäller bakåtkompatibilitet, tja ingen vet ju hur det blir, men inom ett av mina andra stora intresseområden, musik, så höll jag hyfsat länge kvar vid vinyl (att den skulle få en revival bland hippt folk är en senare grej, jag snackar 1900-talets slut nu) då jag mest lyssnade på - redan då - äldre musik, men efterhand upptäckte jag att en fantastisk mängd äldre musik kom ut på CD på ett sätt jag aldrig kunnat föreställa mig.

Nu 30 år senare kan jag konstatera att den mängd riktigt gammal musik man kan hitta på nätet är ännu mer omfattande än någonsin utbudet på CD-formatet kunde vara. Om jag t ex vill hitta en tysk schlagerlåt inspelad 1930 och vet titeln, eller - i ett fall som jag faktiskt gjorde för några år sedan - bara en textrad, så nog fan hade någon konnässör någonstans digitaliserat den.

Eller en räcka över 90 år gamla amerikanska blueslåtar i original som spelades in på nytt på 60-talet av artister och band som Canned Heat, Rolling Stones, Jeff Beck m fl. Någon har gett mig möjligheten att utan att besöka Library of Congress skivavdelning istället kunna sitta vid mitt skrivbord i Uppsala och lyssna till en blueslåt inspelad i Atlanta 1929.

Visst kommer förutsättningarna att skifta, och en del saker kommer att visa sig vara forskningsmässiga återvändsgränder precis som nu, men som sagt, jag skulle kunna tänka mig att betydligt mer blir åtkomligt än man kanske tror. Precis som nu blir möjligen det största problemet snarare att begränsa sig då materialet helt enkelt är för omfattande för riktigt stora detaljstudier.

Ja gäller det musik så har jag utrustning för att spela vinyl,kasett, CD och DVD (med bild), saknar utrustning för fonografrulle eftersom inga sådana rullar innehas. För bakåtkompatibilitet inom It så brukar det vid ett skifte , t.ex modernare Excel , alltid vara så att äldre går att överföra till nyare version, ibland i flera led. Och oavsett hur gammal och föråldrad en lagringskälla är så kommer det sannolikt alltid att finnas någon möjlighet någonstans att tolka innehållet.
Som prenumetant på Dagens Nyheter har jag tillgång till de inscannade tidningarna som är lika med samtliga utgåvor sedan 1864 !
För oss i forumet är det väl också av intresse att allt fler av järnvägstidtabellerna, Sveriges Kommunikationer med föregångare nu finns inscannade och lätt tillgängliga. Plus en massa annat i Digitalt museum.
Intressant


Hela tråden: