SJK räddningen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Mattias Jansson, Thursday, October 21, 2021, 16:27 (915 dagar sedan) @ K Lemming

Förmodligen/förhoppningsvis har SJK hundratals medlemmar som dokumenterar nutidens järnvägar.
Om du ställer frågan i forumet "postvagnen" får du förmodligen ett bättre svar.


Hur menar du? Dokumenterar hur?

Tja, rörande t ex tidtabeller eller fordonsöden så finns det garanterat folk som laddar ner och sparar saker, fast då som mer enskilda initiativ.

Det kan måhända inte likställas med pliktexemplar till kungliga biblioteket och liknande, men historiskt är det ändå så att så fort man kommer utanför officiella myndighetshandlingar så är det i stort sett enbart på det viset några historiska dokument har blivit sparade alls, digitalt eller på papper (eller för den delen på papyrys, pergament, stenhällar eller lertavlor etc). En del saker har sedan genom testamenten eller av dödsbon etc donerats till mer centrala arkiv och bibliotek som tagit över t ex framstående vetenskapsmäns personliga papper.

Jämförelsen mellan att Benjamin Franklin donerar sin kvarlåtenskap till Library of Congress, och att en svensk järnvägsentusiast låter arkivet i Gävle ta över hans fordonsanteckningar haltar förvisso en del, och Jvm (eller SJK eller någon annan aktör) kan inte ta emot allt utan sovrar rätt friskt, men en del intressanta privata samlingar av dokument, foton och liknande kan mycket väl gå den vägen även framgent. Så den bevarandeformen är i sig inte så annorlunda mot svunna tider som i förstone kan synas vara fallet.


Hela tråden: