Smalspåriga personvagnar: NMJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Thursday, October 21, 2021, 21:24 (915 dagar sedan) @ Johan O

[image]
[image]
Glädjande nog syns den första personvagnen sist i tåget på denna bild från Näs station, bilden är sannolikt tagen omkring år 1885. Med tanke på dess synnerligen enkla och ålderdomliga utseende i likhet med andra hembyggda personvagnar, bör den rimligen vara byggd på den egna verkstaden i Näs liksom hela den första godsvagnsparken. Vi antar att den är helt i trä, men vad som är vad på vagnen förstår vi inte riktigt. Sannolikt har den tre dörrar och kanske är det så att de mörka, lodräta, strecken tyder på att den delvis saknar utvändig klädsel. De andra vagnarna är från höger 3 st öppna vagnar, banans finka och Atlasvagnen.

[image]
Även på denna bild från Morshyttan, daterad till år 1893, ser man bakom NMJs lok till vänster närmast den första vagnen, därefter Atlasvagnen med sina takhuvar. Värt att notera är hur smal den första vagnen är.

Atlasvagnen
År 1883 köper banan en ny personvagn. Vagnen tillverkas av Atlas och kostar hela 5,200 kronor i inköp. Det förhållandevis höga priset avspeglar dess inredning med 2/3-delar förstaklass med soffor längs långväggarna, dvs förstaklassavdelningen är närmast en salong.

[image]
Vagnen från Atlas är en rätt typisk sidoingångsvagn, men är förmodligen en av de allra sista sådana som Atlas levererar då man bara året efter börjar bygga plattformsvagnar. Vagnen ska liksom den första vagnen ha varit grön.

[image]
Vi måste även passa på att visa denna bild i sin helhet. Utanför huset i mitten (notera porthöjden) pågår någon form av arbete på en N-vagn. Det verkar inte heller som att godsvagnen har något vagnsnummer vid denna tid. En annan kul detalj är den elektriska belysningen med blanktråd!

Den första godsfinkan
År 1884 tillkommer den första finkan eller som man skriver ”en täckt, större, godsvagn eller s.k. finka, tillverkad vid Näs”. Som vanligt är det svårt att veta vad som är resgods-/konduktörsvagnar och inte bara vanliga godsfinkor, det dröjer även innan man bryr sig om littera. Senare klassas den som ”Godsfinka med postfack” och bygget av vagnen sammanfaller också väl med de posttransporter som man inleder sommaren år 1883. Vagnen syns på den första bilden i inlägget.

De första förändringarna
År 1895 kasseras den första personvagnen, samtidigt som man minskar förstaklassavdelningen i Atlasvagnen. Skissen nedan är inte daterad, men beskriver förändringen ganska väl:

[image]
Som det framgår av texten delar man av förstaklasskupén och får en till, större, tredjeklass kupé. Den kvarvarande förstaklasskupén blir mer en ”vanlig” kupé med tvärsgående bänkar och salongen försvinner helt. Kanske är ombyggnaden en spegling av tiden, att brukssamhället förändras och att även de vanliga människorna börjar resa mer.

När VoV genomför sin inspektion år 1897 framgår det av protokollet att ”de båda passagerarevagnarna torde böra undergå behöflig revidering och målning”. Skrivningen är givetvis något märklig med tanke på att den första vagnen alltså är slopad sen något år, men man kan anta att den fortfarande finns kvar som avställd vid inspektionen. VoV-inspektionen ger i alla effekten att man senare under året låter utföra en: ”Renovering av personvagnen in- och utvändigt 653 kr”, och av skrivningen framgår det ju rätt väl att Atlasvagnen för närvarande är banans enda personvagn i trafik.

[image]
[image]
Vi kan ju inte låta bli att visa denna skrytbild från ”Näs Station” (observera stationshusets märkning!). Bilden är tagen i samband med leveransen av lok 3, ”Näs 2” år 1909. Längst bak i tåget skymtar Atlasvagnen.


Hela tråden: