Sten-Eric Beskow avliden (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Niklas Bygdestam, Thursday, October 21, 2021, 22:41 (890 dagar sedan) @ Anders Svensson

SKÅJ:s mångårige tidigare ordförande och tillika utgivare av SKÅJ:s tidning SKÅJ-Kuriren har hastigt avlidit för några dagar sedan. Han blev 78 år. //Anders, SKÅJ


Fy vad sorgligt! Jag lärde känna Sten-Eric riktigt bra. Sten-Eric bodde i Uppsala, eller rättare sagt lite utanför Uppsala. Jag mötte honom först på ULJ. Han brukade hjälpa till där med att renovera vagnar. Men efter ett tag berättade han för mig att han också var verksam på SKÅJ. Han berättade om att han jobbade med ett Mg-lok. Jag minns att jag blev förvånad över att han jobbade med ett Mg-lok, därför att jag hade på den tiden hört rykten från alla möjliga håll att det inte existerade något Mg-lok längre. Ryktet påstod att ALLA Mg-lok var skrotade, något som jag minns att jag trodde på och tyckte var otroligt synd, eftersom jag tyckte att Mg-loken såg häftiga ut. De såg ju lite udda ut i jämförelse med SJ:s övriga ellok.

Men Sten-Eric berättade för mig att det finns visst ett Mg-lok kvar i livet och att han jobbade med detta. Jag minns hur förvånad jag blev över detta. Sten-Eric jobbade sedan i lokstallet i Sala med just detta Mg-lok. Jag visste att han älskade detta lok. Så varje gång jag träffade honom så brukade jag som det första jag sa till honom alltid fråga: Hur går det med Mg:n? Han brukade sedan alltid svara att det går bra. Om vi sedan pratade om Mg-lok eller om vi pratade om annat, kunde sedan variera från gång till gång. Men för mig blev begreppet Sten-Eric och Mg-lok snart nästan synonymt. Jag tyckte Mg-loket var hans lok, och jag tänkte alltid på Mg-lok när jag såg honom. Jag till och med kallade honom Mr Mg ibland lite på skoj. Han såg mest glad ut när jag kallade honom Mr Mg.

Sten-Eric jobbade annars på Uppsala biomedicinska centrum. Han var också säkerhetschef där.

Sten-Eric var en glad och trevlig människa. Jag tror att alla som lärde känna honom gillade honom.

Du är verkligen saknad!

Vila i frid!


Hela tråden: