Debatt om bidrag (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Sandgren, Friday, October 22, 2021, 12:29 (916 dagar sedan) @ Per Wirback

Håller inte alls med dig.

Har du någon uppfattning om, i hur många kilometer man kan köra på en tubsats eller vad en tubsats kostar ?

Känner du till hur mycket hjulringarna slits per 100.000 km ?

Jag förmodar att dessa kostnader tillsammans är mindre än 10% av trafikinkomsterna.

Jag tror du är ute och cyklar fullständigt.
Det verkar som om du tror att trafikintäkter på en museibana är en oändlig källa pengar som man kan avsätta lämpliga belopp från till behövligt underhåll.
Verkligheten är att trafikintäkter normalt är den enda källan till pengar, och den skall bekosta all verksamhet på banan.
Yttte tillskott är därför många gånger nödvändiga, speciellty för kostnadstoppar som uppstår vid sällan utförda stora reparationer som tex tubsats/överhettarbyten eller omringning av hjul.
Därefter håller normalt denna tubsats 15-20 år, och hjulringar säkert i 50 år med den trafik som en museibana har. Under denna period kan kanske trafikintäkter räcka till de övriga löpande kostanderna.

Det är ju inte heller så att föreningarna tog över materielen i nyskick. De flesta har tagit över lok o dyl med utslitna tubsatser, hjulringar utan nämnvärd svarvmån eller med bromsplattor.
Överskottet på körningarna skall räcka till trafikkostnader, bränsle mm. Och så har man lokalkostnader etc. Utan RAÄ-bidrag skulle nog mycket stå ute och rosta för att sedan gå till skroten.
Får man bidrag till en veteranbil så ingår nog däck också.

Låst
995 visningar

Hela tråden: