Banen over Svinesund (Järnväg allmänt)

av Gunnar Lilienberg, Friday, October 22, 2021, 17:34 (888 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Takk for mange gode svar!

Likevel har ingen gitt noe svar på hvordan Sverige og SJ så for seg finansieringen av banen på norsk side. I konkurranse med andre jernbaneplaner i Norge ville ikke denne blitt prioritert. Ville Sverige finansiert bro over Svinesund og noen kilometer bane videre til Berg på Østfoldbanen?

Jag har nu letat upp den text i jubileumsskriften Statens Järnvägar 1856-1906 som beskriver detta ganska väl. Länken leder till sidan 207 och i sista stycket börjar den text som beskriver det politiska spelet kring banans byggande.

Kortfattat: Regeringen lade fram en proposition till 1897 års riksdag om att bygga en stadsbana från Olskroken till Svinesund, under förutsättning att Norge iordningställde en bana vidare från riksgränsen för anslutning till det norska järnvägsnätet. Denna proposition bifölls av första kammaren men avslogs med minsta möjliga marginal i andra kammaren. Året efter lade regeringen en ny proposition om byggande av järnväg med slutpunkt i Skee. Norge hade då gjort klart att man inte var beredd att stötta någon anslutning av denna bana till det norska bannätet, eftersom man inte ville att en konkurrenssituation skulle uppstå gentemot Dalslandsbanan. Denna proposition bifölls av båda kamrarna.

Frågan om en fortsättning till Norge var med andra ord död redan när banan började byggas, och hade inget att göra med unionsupplösningen.


Hela tråden: