T45 med timmertåg på Västerdalsbanan vid Lugnet 1976 (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Friday, October 22, 2021, 22:54 (887 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

T45 blev väl aldrig en lyckad konstruktion och vad jag vill minnas att när jag vd ett besök vid Borlänge Lst så berättade en i personalen att driftsäkerheten på loken var väldigt osäker och sade att i regel så rullade 2 lok i tjänst och de övriga stod eller väntade på verkstadsbesök. Norska Thunes var väl inblandad i tillverkningen och om jag inte minns fel så handlade det om det föråldrade smörjsystemet som de hade hand om. Någon kan kanske rätta mig i ämnet.
Var det inte därför som SJ avstod från att överta loken? Avesta Jernverk övertog ju ett exemplar som senare skrotades.
tobbe

Det var Pielstickmotorer på T45. Hur bra fungerade dessa?

Jag trodde det var en vanlig hederlig Hedemoradiesel? Eller handlade det om ett licensbygge?

/TKO


Hela tråden: