Bremsevogn på Oslo V (Fordon: allmänt)

av Henrik B. Backer, Sunday, October 24, 2021, 10:07 (887 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vognen bak loket er en bremsevogn, på svensk må det vel bli bromsvagn. I I tillegg til at den kunne fungere som oppholdssted for sporskifteren, var den nedlastet og bremset sammen med lokomotivet. Vognen på bildet hadde nummer Xbr 5453 og var opprinnelig en lukket godsvogn G3, men ble bygd om tidlig på 1960-tallet. Den fantes så lenge Oslo V var i bruk, men ble skrotet ikke så lenge etter.

Oslo V var en liten og trang stasjon. I dagligtale ble den omtalt som "Vestbanen", akkurat som Oslo Ø ble kalt "Østbanen". Det som de fleste forbinder med Oslo V var selve persontasjonen, mens godstasjonen lå utenfor på et område som het Filipstad. Der lå også lokstallen der lok og motorvognmateriellet fikk vedlikehold. Mellom Filipstad og På Oslo V var en kløft med plass for fire spor som ble kalt for "Strupen".

Det var ingen mulighet for toglokene å kjøre rundt togstammen. Etter ankomst måtte derfor skifteloket skifte bort togstammen. Deretter kjørte togloket gjennom Strupen til Filipstad. Dette skjedde hver gang et lokktrukket tog ankom Oslo V. For for et ungt og toginteressert menneske var dette selvsagt meget interessant å følge med på. Og det skjedde noe hele tiden. På Oslo V var det bare seks plattformspor der spor 1 var ankomstspor. Spor 2 og 3 var for lokaltog med motorvogner. Loktrukne tog ble satt opp på spor 4, 5 og 6. Nattogene til Stavanger var så lange at de ble satt opp på to spor og først koplet sammen fem minutter før avgang.

I tidligere tider ble det brukt El 1 som skiftelok, som gradvis ble erstattet av El 10, som var like de svenske Ub-lokene. På bildet kan vi se lok 2508, som i dag er bevart av Norsk jernbanemuseum, og befinner seg på Hamar. I løpet av driftstiden oppnådde det å bli malt rødt, senere rødt med gule endepartier og helt til slutt ble det lakkert i spesielle farver for å delta i en TV-serie for barn som ble kalt Sesam sentralstasjon.


Hela tråden: