Växling i Linköping - några gamla bilder (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Sunday, October 24, 2021, 11:23 (914 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Tack för trevliga bilder Christer från Linköping som väcker många minnen då jag själv var placerad där under många år på SJ-tiden. Bilden med Z65 med Bengt Unve´r i hytten och med växlingsps på fotstegen visar bekanta ansikten som jag växlat med bl.a Birger "Biggan" Larsson längst till höger men de övriga växlarna har jag glömt namnen på men P.O Brännlund eller Sven-
Olov Johansson som var mina lokförarkollegor i Lp kanske kan komplettera med de övrigas namn.
Bilden på T21:an på väg från värmeverket som ensamt lok hade vi ofta i växlingen när vi skulle köra ut tunga oljevagnar från bangården och nedför den branta backen ner mot gamla tullhuset innan vi bytte körriktning får mig att tänka på att där gällde det att ta det varligt och ha tillräcklig broms för att kunna stanna innan stoppbocken som satt fastmonterat i ett stort betongblock och i synnerhet under lövhalketiden för det var gott om träd i slutet av spåret.
Vill minnas att just Z49 100 som finns med på en av bilderna var det första normalspåriga fordonet som anlände till Västervik vid breddningen av "norra linjen" 1964 medförande grusvagnar. Har du mera bilder Christer från den tiden så visa dem är på forumet, det är många som uppskattar och i synnerhet vi gamla stötar som var placerade i Lp. Palle i Vika.;-)


Hela tråden: