El8-frågor (Fordon: allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Monday, October 25, 2021, 03:17 (908 dagar sedan) @ Bobo L

[image]

El 8 2069, tillverkad 1948

Oj, det var en intressant apparat!?

Ser ut som en något mindre kusin till svenska litt F. Om så är fallet så finns det säkert, liksom för litt F, släktskap med någon tysk konstruktion.

Hur stora, eller små, var likheterna med litt F och/eller något tyskt littera?

Kan någon kort beskriva maskinens väsentliga konstruktiva huvuddrag?

Vilken tjänstgöring var loktypen tänkt för, och på vilka linjer?

Och, hur blev sedan verkligheten, i början och i slutet av loktypens tjänstgöring?

Syntes de till på även svenska spår?

Hur väl uppfyllde loken de avsedda förmågorna (prestanda)? Hur var deras driftsäkerhet, vilka var de största typiska problemen med loken?

Hur ansåg de vara av dem som tjänstgjorde på dem, och av dem som underhöll dem?

Hur länge fanns de kvar i tjänst?

Nyfiken!

Förebilden är uppenbarligen förkrigstidens tyska E 18, byggda 1935-1939 och 1954-1955. Liknande är ju det lite mindre svenska F-loket som byggdes 1942-1949 och det ännu mindre NSB El 8 från 1940-1949, så NSB var tydligen före SJ med en E 18-kopia. Lite jämförande siffror på länkarna med lite kurs i teknisk utrikiska dessutom. Men det vore ju dessutom intressant att ta del av användarnas erfarenheter av dessa lok.
/CEO


Hela tråden: