El8-frågor (Fordon: allmänt)

av Henrik B. Backer, Monday, October 25, 2021, 10:08 (906 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

El 8 fantes i 16 eksemplarer. De var bygd etter forbilde fra tyske E 18 og det var mange likheter. Ikke minst hjulstillingen 1´Do´1 og de karakteristiske hjulene hvor kraften fra motorene ble overført med hulaksel og medbringere til hjulene.

Det ble levert 8 lok i 1940 (2054-2062), deretter 3 i 1944 (2065-2067), 1 i 1947 (2068) og 4 i 1949. Lokene hadde elektrisk utstyr fra NEBB (Norsk Elektrisk Brown Boveri) og ble bgd på Thunes mekaniske verksted i Oslo. Reguleringen skjedde på trafoens primærside, det omtales vel som uppsideregulering på svensk. El 11 og El 13 som ble levert på 50- og 60-tallet fikk også dette. Lokene fikk sitt daglige vedlikehold på Filipstad i Oslo, i Drammen, i Kristiansand og Stavanger. Tyngre planlagt vedlikehold ble foretatt på verkstedet Grorud i Oslo.

Lokene ble til og begynne med brukt på begge sider av Oslo, men ble tidlig samlet i Drammen distrikt og brukt i gods- og persontog mellom Oslo og Stavanger. Lokene var etter datidens mål kraftige med 2828 hk. Løpeegenskapene var imidlertid ikke gode i større hastigheter og etter hvert ble de brukt mest i godstog der trekkraft var avgjørende. Lokene ble utrangert i årene 1981-1987. Et lok er bevart - 8.2060 som eies av Norsk Jernbanemuseum. Det oppbevares i lokstallen i Hamar.


Beste hilsen Henrik B.


Hela tråden: