WÅB/VÅBJ lok 1 GAMLEBY (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Monday, October 25, 2021, 18:33 (912 dagar sedan)

Under en veckas vistelse i somras vid Falkhagen söder om Gamleby fick jag en del information från min hyresvärd som gäller loket WÅB 1 Gamleby. Han gav mig en papperskopia från en inte längre fungerande hemsida www.gamdat.se. Kopian togs 1998 och beskriver olika byggnader och människor som bott och verkat där. Om torpet Falkhagen står bland annat följande: "Den 12 juni 1877 ankom med ångfartyget ´Transit 3´ från Lubeck norra järnvägsbanans första lok ´Gamleby´. Loket lossades vid en provisorisk kaj vid Falkhagen, dit banbyggandet då hunnit. Loket användes sedan bl.a. för gruskörning vid banbygget innan det sattes in i trafik". Min hyresvärd, som bor i ett hus på platsen, visade var han trodde att den provisoriska kajen kunde ha legat. Det är inte mer än något hundratal meter fram till där smalspåret gick (banan lades något längre västerut vid ombyggnad till normalspår 1964) och terrängen är sådan att det verkar rimligt att tänka sig att man lagt ut en kortare sträcka med privisoriskt spår för att få loket fram till den nybyggda banan. Jag kunde ganska enkelt följa den gamla banvallen från ungefär km 99 och norrut till en skärning (normalspåret går i stället genom en tunnel i närheten). Någonstans mitt för km 98+800 bör den privisoriska kajen ha legat. Efter att ha jämfört de grafiska tidtabellerna för 1963 och 1964 (smalspår respektive normalspår) ser det ut som att km 99 underligt nog befinner sig på samma ställe mellan Ullevi och Segelrum trots omläggning av bansträckan. De båda hållplatserna var belägna söder om Gamleby. Är det nogon här på forumet som vet något mer om lokets ankomst till trakten av Gamleby? På bilden nedan ser man banvallen från smalspåret till höger. Normalspåret finns till vänster om vägen. Ungefär här tror jag att loket kan ha spårsatts (vattnet till höger utanför bild).
[img]images/uploaded/202110251632076176dc07ba50d.jpg[/img]


Hela tråden: