Bilder/data/info vagnvändaren i Oxelösund (Historiskt material)

av Sven A, Thursday, October 28, 2021, 21:06 (908 dagar sedan) @ enlarsson

Hej,

Sitter och fascineras av den senaste (roterande) vagnvändaren i Oxelösund, men önskar det fanns mer bilder och info om den.

Bilder är något jag skulle vilja hitta, har hittat en handfull på digitaltmuseum och Oxelösundsarkivet samt de som finns i TGOJ 2. Så om någon har bilder skulle det uppskattas enormt.

Info/data, hur lång är den, diameter? All info skulle uppskattas väldigt mycket. Finns det en ritning till och med?

Finns vagnvändaren kvar idag? Om den finns kvar, används den idag i någon utsträckning eller har den blivit lämnad till sitt öde?

All info, bilder, trivia mottages gärna.

//en

Vagnvändarn fanns kvar i våras iaf, men användningen upphörde 2020.
Efter den "skarpa" driften för malmhanteringen, har den fixerats och använts endast som störtschakt för glödskalshantering från Domnarvet under den frostfria delen av året. Den övre halvan av själva vändaren har dessutom skurits bort.
Vad jag förstod upphörde användningen pga stora behov att förnya dess mekaniska delar, såsom vibratorer, bandgångar etc.
Misstänker att en rivning inte är långt borta....

Det är en mycket häftig miljö att gå runt i, det är 6-7 våningar hög konstruktion.
Dock är den placerad innanför skalskyddet för hamnens område. Jag har dock haft förmånen att besöka anläggningen i tjänsten då jag utfört säkerhetsbesiktning av själva järnvägsspåret i vagnvändaren.


Hela tråden: